Internationalt gaming- og animationsprojekt engagerer unge fra det globale nord og syd i klimakampen

28. maj 2024
Internationalt gaming- og animationsprojekt engagerer unge fra det globale nord og syd i klimakampen
“Animated Engagment” kom godt fra start med Morten Thornings introworkshop for deltagerne fra filmskolen Instituto Quero i Santos i Brasilien.

”Animated Engagement” er navnet på et nyt samarbejde mellem The Animation Workshop i Viborg og Dansk Kulturinstitut i Brasilien. Sammen har de udviklet et undervisnings- og udvekslingsforløb for danske og brasilianske studerende. Formålet er at engagere de unge i klimakampen gennem gaming, egenproducerede animationsfilm og brug af animation i undervisningssammenhænge. Projektet er støttet af Udenrigsministeriets GLOBUS Pulje med 1,2 millioner kr.

Sydamerika er centrum for verdens klimadebat. Med COP16 i Columbia i år og COP30 i Brasilien i 2025 er kontinentet i den grad i fokus, når det gælder verdens håndtering af klimakrisen. Og her spiller de unge en stor rolle. Derfor er centrum for projektet ”Animated Engagement” sat i netop Brasilien. Projektet ledes af The Animation Workshop i Viborg og Dansk Kulturinstitut. Sammen har de udviklet et undervisnings- og udvekslingsforløb, hvor unge brasilianere og danskere skal samarbejde om og undervises i klima, miljø, biodiversitet og grøn omstilling. De tunge rapporter udskiftes dog med spil, animationsfilm og gaming.

Landechef for Dansk Kulturinstitut i Brasilien, Anders Hentze, om projektets formål:
“Klimakatastrofen tydeliggør nye sider af den globale ulighed og historien bag. Derfor er det ekstra vigtigt, at unge bliver klogere på, hvordan man forholder sig til verdensmålene og verdens fremtid på tværs af det globale Syd og Nord. ”Animated Engagement” sætter gang i et tæt kreativt samarbejde mellem danske og brasilianske unge, som bl.a. resulterer i nye film og metoder, der styrker klimaoplysning og -undervisning. Projektet engagerer deltagerne i at bidrage til udviklingssamarbejdet og til at fremme FNs Verdensmål. Vi sigter efter at synliggøre de blinde vinkler, man ikke ved man har. Og dem er der mange af, hvilket vi har set på de seneste COP-konferencer – for nu at sætte det op på den helt store klinge.”

Danske og brasilianske unge går sammen om klimaindsats
”Animated Engagement” vil over det kommende år forbinde uddannelsesinstitutioner, studerende og skoleelever fra Brasilien og Danmark med henblik på at nuancere vores fælles forståelse af klimakrisen og klimahandling på tværs af Syd og Nord. Som en del af projektet rejser danske studerende til Brasilien i efteråret 2024, hvor de sammen med brasilianske skoleelever, lærere og filmstuderende bl.a. skal skabe korte animerede dokumentar- og kampagnefilm, der sætter fokus på klima, miljø og biodiversitet. Desuden introduceres animationsbaserede undervisningsmetoder fra Viborg i dennes brasilianske partnerby Santos’ kommunale skolesystem. Både Viborg og Santos er udnævnt til UNESCO Creative Cities, som er et af UNESCO’s flagskibsprogrammer, der fremmer samarbejder mellem byer, der har anerkendt kultur og kreativitet som strategiske drivkræfter for bæredygtig udvikling.

Kampen mod forurenende robotter
Udover det fysiske møde mellem de unge, etableres der også en online platform, hvor ca. 40 skoleelever fra Danmark og Brasilien deltager i gamingsessions, refleksion og diskussion om deres roller i kampen for klimaet. Omdrejningspunktet er smartphonespillet ”PoN! Armadillo Island”, hvor spillerne i rollen som bæltedyr kæmper mod forurenende robotter, der ødelægger naturen. Ambitionen er, at de sammen finder bud på, hvordan vi som individer og samfund kan skabe en mere bæredygtig verden og bliver skarpe på at formidle det til deres jævnaldrende.

Endelig skal to udvalgte brasilianske deltagere besøge Viborg Animation Festival i 2025 for at præsentere projektets film og øvrige aktiviteter.

Morten Thorning, chefkonsulent v. UNESCO Creative City Viborg om animation og gaming som læringsmetode:
”Når man laver film sammen, er man tvunget til at sætte sig ind i hinandens tankesæt. Det er en helt særlig kreativ proces, som kan få en ligeværdig diskussion i gang på tværs af kulturer og generelle forskelligheder. I ”Animated Engagement” ønsker vi at stille en platform og en udtryksform til rådighed for de unge. Det er en matrix, som de sammen skal udfylde med deres tanker, håb og drømme for en mere bæredygtig verden. Vi kommer ikke og siger, hvilket verdensbillede der er det rigtige, men giver dem blot en måde at diskutere verdensbilleder på.”

Et erfarent hold
The Animation Workshop er en anerkendt uddannelsesinstitution, dedikeret til områderne animation, grafisk fortælling og interaktive medier. Siden 1989 har de uddannet unge med interesse for animation, og er i dag vokset til at være en af de førende uddannelsesinstitutioner på området i Europa.

Dansk Kulturinstitut har været til stede i Brasilien siden 2008. I de seneste fire år har instituttet især arbejdet med fokus på børn, unge og klima. Det har bl.a. udmøntet sig i gaming-projektet ”PoN” (Politics of Nature), som, udover et spil til mobilen, også tæller undervisningsmateriale, workshopformater og fortaleraktiviteter med fokus på at engagere unge i klimasagen. Begge institutioners erfaringer kommer bogstavelig talt i spil, når ”Animated Engagement” kickstartes denne sommer.

Læs mere om “Animated Engagement”, her: Animated Engagement – Animated Learning