Legekasser styrker fællesskaber i Viborg

21. september 2024

I Viborg Kommunes nyeste kvalitetsrapport fremhæves brugen af plastikkasser med legetøj til rollespil som en metode til at styrke børnenes evner til at vente på tur, aflæse ansigter og kommunikere. Disse kasser hjælper børnene med at udvikle sociale kompetencer på en legende måde. Det er ikke kun børn med særlige behov, men alle børn, der…

En anden bemærkelsesværdig indsats er den nye måde at strukturere skoledagen på. Flere elever med særlige behov er nu inkluderet i almene skoletilbud. Piktogrammer, faste strukturer og gentagelser har f.eks. gjort det muligt for alle børn at deltage i de daglige samlinger i Børnehuset Trekløveren i Skelhøje. Dette viser, hvordan enkel struktur og visuelle hjælpemidler kan gøre en markant forskel.

Valgfag åbner muligheder

På Møldrup Skole er der blevet oprettet et valgfag for 9. klasses elever, som giver dem mulighed for at komme i forskellige praktikker og besøge virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Målet er at give de unge et bedre grundlag for at vælge deres fremtidige karriere. Dette initiativ skal hjælpe eleverne til at tage mere informerede beslutninger om deres fremtid.

Kvalitetsrapporten indeholder i alt 14 hverdagsfortællinger, der fremhæver de positive resultater af Viborg Kommunes initiativer på børn- og ungeområdet. Rapporten fokuserer på fire hovedtematikker: tværgående udviklingsinitiativer, flere skal have en ungdomsuddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet, færre skal føle sig ensomme, og flere skal være sunde og fysisk aktive.

Disse eksempler fra Viborg Kommune viser, hvordan målrettede indsatser kan skabe bedre trivsel og fællesskaber for alle børn og unge i lokalsamfundet.