Nyheder
Viborg hylder sine sosu-elever med ny kampagne
De kommende måneder sætter Viborg Kommune og Social- og Sundhedsskolen STV spot på de unge, der uddanner sig i sosu-fagene.
Kampagnen sætter fokus på de studerendes opfattelse af deres fagvalg. Ansatte og elever har fremhævet, at det at arbejde inden for sosu-faget giver en dyb tilfredshed gennem det meningsfulde arbejde og de tætte relationer med borgere og deres pårørende. De unge uddannelsessøgende understøtter dermed kommunens budskab om sosu-medarbejdere som hverdagshelte, der hver dag gør en mærkbar forskel.
Viborg som uddannelsescentrum
Viborg Kommune er blandt de største uddannelsespladser for sosu-elever i Danmark. Med 122 social- og sundhedsassistenter og 86 social- og sundhedshjælpere ansat som elever i 2023, arbejder kommunen tæt sammen med sosu-skolen om både anerkendelse og rekruttering. Peter Møller Pedersen, direktør for SOSU STV, pointerer, at samarbejdet er med til at give de unge en uddannelse med substans og en markant indvirkning på andres liv.
Intrafamiliære relationer og unge på sociale medier
Kampagnen breder sig også ud på sociale medier, hvor den lokale influencer, Emma Maria Aagaard, i videosamtaler belyser, hvordan ældre borgere beriger de unge sosu-medarbejderes hverdag. Dette initiativ søger at inspirere flere unge til at opdage glæderne ved sosu-fagene og fremme interessen gennem fængende indhold og autentiske fortællinger.
Med disse tiltag håber man at styrke interessen for sosu-uddannelserne blandt Viborgs unge og derigennem sikre, at flere vælger en karriere, hvor de gør en forskel for andre hver dag. Kampagnen er et led i en række initiativer, der skal understøtte rekruttering og fastholdelse af dygtige medarbejdere inden for sosu-sektoren.