Forbruger

Sådan er du stillet, hvis dit fly bliver aflyst

For mange danskere er vinterferien allerede planlagt, og billetterne til påske- og sommerrejserne ligger klar. Men hvad gør du, hvis dit fly pludselig bliver aflyst?

Sådan er du stillet, hvis dit fly bliver aflyst
Foto: Canva
Af Dinny Eriksen 8. februar 2025

For mange danskere er vinterferien allerede planlagt, og billetterne til påske- og sommerrejserne ligger klar. Men hvad gør du, hvis dit fly pludselig bliver aflyst? Ifølge Trafikstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Forbruger Europa er det vigtigt at kende sine rettigheder, så man ikke går glip af den kompensation, man har krav på.

Kend dine rettigheder

Aflysninger og forsinkelser er en velkendt udfordring i luftfarten. Ifølge Trafikstyrelsen modtager de mange henvendelser fra bekymrede rejsende, der har oplevet aflysninger. Det gælder blandt andet de mange passagerer, som for nylig har fået aflyst deres rejser med Ryanair i marts og april.

”I øjeblikket ser vi det for eksempel med Ryanair, som har aflyst en stribe af rejser i marts og april. Der er det vigtigt som passager at vide, at man har ret til at få pengene tilbage eller få en anden flybillet,” siger Line Elikofer, kontorchef i Trafikstyrelsen.

Derudover kan passagerer have ret til forplejning og indkvartering, hvis det bliver nødvendigt. Hvis aflysningen sker med kort varsel, kan der også være ret til kontant kompensation.

Forbrugerne skal være opmærksomme

Hos Forbrugerrådet Tænk opfordrer politisk rådgiver Vibeke Myrtue Jensen passagererne til at udnytte deres rettigheder:

”Vi har heldigvis en række rettigheder som flypassager, så vi vil altid opfordre forbrugerne til at sørge for at bruge dem. Det er særligt vigtigt at holde sig for øje, at man har ret til at komme afsted ved førstgivne lejlighed på den oprindelige rute. Flyselskaber som Ryanair skal i første omgang have mulighed for at ombooke dig, og kan de ikke det, så skal de dække rimelige merudgifter for nye billetter. Så selvom flyet er aflyst, så behøver ferien ikke være det,” siger hun.

Den samme bekymring lyder fra Forbruger Europa, hvor direktør Lars Arent peger på, at flyselskaberne ikke altid informerer passagererne korrekt om deres rettigheder.

”Vi ser desværre ofte i situationer som den med Ryanair, at flyselskaberne ikke er gode nok til at oplyse passagererne om deres rettigheder. Det betyder, at passagerer risikerer at gå glip af det, de faktisk har krav på. Hos Forbruger Europa oplever vi jævnligt sager, hvor passagerer selv må tage kampen op for at blive ombooket, selvom reglerne er klare,” siger han.

Sådan klager du

Hvis du oplever problemer med en aflysning, kan du klage via Trafikstyrelsens hjemmeside flypassager.dk. Forbrugerrådet Tænk og Forbruger Europa har også vejledninger, der kan hjælpe dig med at forstå dine rettigheder.

Fakta: Trafikstyrelsens anbefalinger ved aflysning

  • Kontakt flyselskabet for at få en ny rejse eller fuld refusion af din billet.
  • Hvis dit fly ikke er aflyst, men du selv vælger at annullere, har du ikke ret til refusion eller omlægning.
  • Hvis flyselskabet ikke tilbyder en ny rejse eller refusion, skal du kontakte dem og gøre dit krav gældende.
  • Hvis flyselskabet ikke svarer inden for seks uger, eller du får et utilfredsstillende svar, kan du klage gratis til Trafikstyrelsen.

Fakta: Flypassagerrettigheder i EU

  • EU’s flypassagerrettighedsforordning fastsætter reglerne for kompensation og omlægning af rejser.
  • Trafikstyrelsen håndhæver reglerne i Danmark og behandler klager om forsinkelser, aflysninger og boardingafvisninger.
  • Hvis du mener, at reglerne er brudt, skal du først kontakte flyselskabet. Hvis deres svar er utilfredsstillende, kan du klage til Trafikstyrelsen.
  • Klager til Trafikstyrelsen er gratis.
58 procent færre dødsfald siden 1990 – dansk luftforurening er i bedring

Læs også: 58 procent færre dødsfald siden 1990 – dansk luftforurening er i bedring

Yngre kvinder rammes hårdt af tabt arbejdsevne: Er arbejdsfordelingen i hjemmet en faktor?

Læs også: Yngre kvinder rammes hårdt af tabt arbejdsevne: Er arbejdsfordelingen i hjemmet en faktor?