Erhverv
KiMs tager guld: For tredje gang kåret som Danmarks stærkeste brand
KiMs har nu for tredje gang, og anden gang i træk, vundet titlen som ‘Danmarks stærkeste brand’ i den årlige brandanalyse fra AIM Creates. Brandet har slået flere af de største internationale mærker og beviser endnu engang sin dominans på det danske marked. Med en unik evne til at engagere forbrugerne og skabe trafik til butikkerne, har KiMs opnået denne anerkendelse, som kommer som en hyldest til det succesfulde brands konstant nyskabende markedsføring.
KiMs’ succes i en konkurrence med de største brands
AIM Creates analyserer hvert år 62 mærker, der er tilgængelige på det danske marked. Mange af disse mærker er store, velkendte internationale brands, som dog ikke kan måle sig med danske KiMs, der igen har sat sig på førstepladsen.
”Hver dag er der danske forbrugere, der vælger KiMs til. De køber vores produkter, de engagerer sig i vores kampagner, og de følger tæt med på sidelinjen. Fællesskabet omkring KiMs brandet er helt unikt, og det mærker vi i alt, hvad vi gør. Det fortjener en særlig opmærksomhed, og jeg er overbevist om, at det sammen med alle de andre klare parametre som kvalitet, unik smag og nyskabelse er med til, at vi igen tager førstepladsen” siger Ann Sophie Berg, Head of Consumer Marketing, Snacks i Orkla Danmark, der blandt andet producerer KiMs.
En af grundene til succes: Nyskabelse og involvering
Det er især KiMs’ evne til at skabe trafik i butikkerne og være nyskabende, der får fremtrædende omtale. Eksempler som ‘Chips Battle’ og den nye kommunikationsplatform ‘K for…’ viser, hvordan brandet kombinerer humor og forbrugerinvolvering. Dette har styrket både relationen til kunderne og relationen til detailhandlen.
Jubilæum og guldfejring
2025 er et særligt år for KiMs, da brandet fejrer sit 60-års jubilæum. For at markere dette jubilæum er butikkerne i øjeblikket dekoreret i guld som en del af KiMs’ jubilæumskampagne. Kampagnen hylder ikke kun brandets lange historie, men indeholder også en nostalgisk hilsen til den velkendte figur Jørgen fra KiMs’ reklameunivers. Desuden fejres jubilæet med guldbelagte poser af klassiske KiMs-produkter, og der er mulighed for at vinde en eksklusiv pose med en chip lavet af 14 karat guld.
KiMs’ lange historie og fortsatte vækst
KiMs’ rejse startede i 1965 som en del af Odense Marcipan, og siden 1972 har fabrikken været placeret i Søndersø på Fyn. I dag producerer KiMs over 17.000 tons snacks årligt, og en del af produktionen eksporteres til udlandet.