Forbruger

Bevægelse i undervisningen kan booste børns læse- og stavefærdigheder

Et spændende studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet afslører, at fysisk aktivitet kan have en positiv indvirkning på børns sproglige færdigheder, især når bevægelsen er integreret på en meningsfuld måde i undervisningen.

Bevægelse i undervisningen kan booste børns læse- og stavefærdigheder
Foto: Adobe
Af Rikke Lund 28. februar 2025

Meningsfuld bevægelse styrker læring

Det er veldokumenteret, at læse- og stavefærdigheder er grundlæggende for børns uddannelse og senere liv. Sværigheder med disse færdigheder kan føre til dårligere karakterer, øget risiko for skolefrafald og færre jobmuligheder senere i livet. Derfor er det essentielt at finde metoder, der kan hjælpe børn med at udvikle disse færdigheder.

Jacob Wienecke, lektor på Institut for Idræt og Ernæring, forklarer, at det er vigtigt at undersøge, hvordan vi kan fremme børns læring, og her ser han et stort potentiale i at integrere fysisk aktivitet i undervisningen. Fysisk aktivitet er en oplagt metode, da mange børn kæmper med den traditionelle, stillesiddende undervisning.

I de seneste år har flere studier undersøgt området, men meget af forskningen har fokuseret på de sundhedsmæssige fordele ved fysisk aktivitet. Det nye studie, som er gennemført i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning, viser derimod, at fysisk aktivitet kan have direkte positive effekter på børns læring – når bevægelsen er tæt knyttet til undervisningens faglige indhold.

Dette kan potentielt ændre den måde, vi organiserer undervisning i fremtiden, med fokus på at styrke børns læse- og staveevner gennem fysisk aktivitet.

Så er pollensæsonen for elm i gang: Få styr på allergien

Læs også: Så er pollensæsonen for elm i gang: Få styr på allergien

Effekten af fysisk aktivitet: Hvorfor det virker

Den nye forskning understreger, at det ikke er fysisk aktivitet i sig selv, der gør en forskel, men hvordan den anvendes i undervisningen. Ole Emil Jensen, videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Ernæring, pointerer, at fysisk aktivitet kun har en positiv effekt, når den er tæt forbundet med det faglige indhold. For eksempel kan børn forme bogstaver med kroppen, hvilket er langt mere effektivt end generelle ”brain breaks” uden faglig sammenhæng.

Undersøgelsen viste, at bevægelse har en stærk effekt på børns bogstavkendskab – herunder genkendelse og forståelse af bogstavers lyde, samt deres evne til at genkende ord og stave korrekt. Omvendt viste studier, hvor fysisk aktivitet ikke var forbundet med læringsmålene, kun små eller ingen faglige fremskridt.

En ny tilgang til undervisningens opbygning

Resultaterne har potentiale til at ændre den måde, undervisning bliver tilrettelagt i fremtiden. Jacob Wienecke understreger, at tidlige læse- og stavefærdigheder er en vigtig indikator for børns videre skolegang, og derfor er det vigtigt at styrke disse færdigheder fra starten. Forskningen viser, at fysisk aktivitet kan give en markant forbedring af børns læring allerede i de tidlige skoleår.

Anne Mette Veber Nielsen, ph.d. ved Nationalt Videnscenter for Læsning, understreger, at studiet giver vigtig viden om, hvilke former for bevægelse der styrker børns læse- og staveudvikling, og hvilke der ikke gør. Denne viden er vigtig for både fremtidige lærere og pædagoger, som skal kunne vælge de bedste metoder til at støtte børns læring.

Hvad nu? Fremtidens forskning og udvikling

Forskning på området er dog langt fra afsluttet. Der er behov for yderligere studier, som kan uddybe, hvordan fysisk aktivitet kan integreres effektivt i undervisningen for at fremme læse- og stavefærdigheder. På både Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole er der allerede flere projekter, der undersøger sammenhængen mellem bevægelse og læring, og flere initiativer som ACTIVE SCHOOL og PLAYMORE er i gang.

Denne forskning peger på, at fremtidens undervisning kan blive mere effektiv ved at integrere fysisk aktivitet på en meningsfuld måde. Det kan give børn bedre forudsætninger for at udvikle deres læse- og stavefærdigheder, samtidig med at det gør læringen mere dynamisk og engagerende.

Flere kvindelige forfattere på vej: Ny litteraturkanon skal afspejle mangfoldighed

Læs også: Flere kvindelige forfattere på vej: Ny litteraturkanon skal afspejle mangfoldighed

Hurtig diagnose af hudkræft: Hvordan Dermloop-app’en reducerer ventetider

Læs også: Hurtig diagnose af hudkræft: Hvordan Dermloop-app’en reducerer ventetider