Familie

AP Pension opdager fejl: Kunder får kompensation for forkert opsparing

AP Pension har opdaget en fejl i deres it-system, som har resulteret i forkert afkast på opsparinger for flere kunder. Alle berørte kunder vil få kompensation, og pensionsselskabet har allerede ændret processen for at undgå gentagelse.

AP Pension opdager fejl: Kunder får kompensation for forkert opsparing
Foto: Adobe
Af Rikke Lund 4. marts 2025

Fejl i it-system giver ukorrekt afkast for kunder

AP Pension har identificeret en fejl i et it-system, som har resulteret i fejlinvesteringer for op til 4.359 nuværende og tidligere kunder. Fejlen stammer fra en automatiseret proces, der håndterer ændringer i forsikringspolicer, og har påvirket flere kunder. Pensionsselskabet har taget ansvar for fejlen og vil kompensere de berørte kunder.

Fejlen opstod i forbindelse med ændringer som leverandørskift eller overførsler mellem investeringsprodukter, der har påvirket perioden fra juni 2023 og frem. AP Pension forklarer, at nogle kunder har modtaget utilstrækkelig information eller er blevet placeret i forkerte investeringsprodukter. Desuden har nogle kunder fået et højere afkast end de skulle have haft, mens andre har fået et lavere afkast.

Finansdirektør Thomas Møller siger, “Sådanne fejl bør selvfølgelig ikke ske, og derfor har vi også ændret den proces, hvor fejlen opstod, så det ikke sker igen. Det er en fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for, og kunderne vil blive kompenseret, så ingen kunder vil blive belastet økonomisk.”

Pension3
Foto: Adobe
Nye funktioner på MinSundhed-appen: Vaccinationer og henvisninger lige ved hånden

Læs også: Nye funktioner på MinSundhed-appen: Vaccinationer og henvisninger lige ved hånden

Kompensation og afhjælpning

De kunder, der har fået et lavere afkast, vil blive kompenseret, mens kunder, der har fået et højere afkast, kan beholde det. AP Pension forventer, at kompensationen vil koste omkring 20 millioner kroner, et beløb der allerede er indregnet i regnskabet for 2024. Alle berørte kunder vil modtage besked via e-Boks inden marts 2025 og vil blive informeret om, hvad fejlen betyder for deres opsparing.

Pension2
Foto: Adobe

Kunderne orienteret hurtigt

AP Pension har hurtigt håndteret situationen og sikret, at ingen kunder vil blive økonomisk belastet. Alle berørte kunder er blevet informeret, og de vil modtage fuld kompensation. Der er cirka 500.000 kunder i AP Pension, så fejlen påvirker en lille del af dem.

Hvordan fejlen blev opdaget

Fejlen opstod i en automatiseret proces, der blev brugt til at ændre forsikringspolicer og flytte kundernes opsparinger mellem investeringsprodukter. AP Pension har nu ændret den automatiserede proces for at forhindre, at noget lignende sker fremover.

Pension1
Foto: Adobe
Risiko for hudkræft: Så unge er danskerne, når de tager sol første gang

Læs også: Risiko for hudkræft: Så unge er danskerne, når de tager sol første gang

Hver fjerde familie undgår at reparere børnetøjet, når det går i stykker

Læs også: Hver fjerde familie undgår at reparere børnetøjet, når det går i stykker