Forbruger

Ny kampagne skal lokke studerende til Viborg

Viborg præsenterer sig selv som en studieby med plads til både faglighed og fritid i en ny kampagne, der skal lokke flere unge til området.

Ny kampagne skal lokke studerende til Viborg
Foto: Karriereby Viborg
Af Nanna Madsen 6. marts 2025

Ny kampagne fremhæver Viborgs fordele for studerende 

Karriereby Viborgs budskab er klart: Her er fællesskaber, natur, et levende byliv og ikke mindst mulighed for at få en bolig til en pris, der er til at betale. 

“Viborg – gi’r plads til liv på skemaet!” Sådan lyder kampagnens slogan, som bygger på de studerendes egne oplevelser af byen. Viborg er ikke bare et alternativ til storbyerne – det er en mulighed for at kombinere uddannelse med en høj livskvalitet. 

Med uddannelser såsom dyrlæge, pædagog, maskinmester, animator, sygeplejerske og softwareingeniør tilbyder Viborg en bred vifte af muligheder. Men det sociale liv vægtes lige så højt. 

“Vi ønsker at tilbyde gode uddannelser og spændende jobmuligheder. Men vi vil samtidig tilbyde et frirum til det præstationsræs, som studerende spæner rundt i til daglig. Viborg er en by og et område, der har alt til en god pause fra studierne og gode muligheder for et socialt liv, der er så afgørende for at have det godt. Derfor slår vi på, at Viborg har ‘plads til liv på skemaet’,” siger Lars Stentoft, direktør i Kultur & Udvikling i Viborg Kommune. 

Han tilføjer: “Og det er vel at mærke ikke kun i studietiden, her er skønt. Det er det også, når man skal etablere en karriere, en familie og det gode liv.” 

Så er pollensæsonen for elm i gang: Få styr på allergien

Læs også: Så er pollensæsonen for elm i gang: Få styr på allergien

Fællesskab i centrum 

Fællesskaber spiller en central rolle i Viborg Kommunes indsats for at skabe et attraktivt studiemiljø. Et af de steder, hvor dette særligt udfolder sig, er Vesterbro 10 – et mødested for studerende på tværs af uddannelser. 

Den nye kampagnefilm for Karriereby Viborg er netop optaget her, og Vesterbro 10 danner ramme om kommende events, hvor studerende kan bidrage til udviklingen af initiativet. 

“Vi er allerede klar med det første kampagne-arrangement. Det sker til en kreativ torsdagsbar (lille-fredag) den 13. marts på Vesterbro 10. Her kan de unge mødes, snakke, hygge og komme med nye idéer til kampagnen. Alle, der afleverer en idé, får en fadøl som tak,” fortæller Rasmus Præst, projektleder på Karriereby Viborg. 

Ny indsats for at tiltrække studerende 

Karriereby Viborg har siden 2018 været en central del af kommunens strategi for at gøre byen til et attraktivt sted at studere og bosætte sig. Med den nye kampagne bliver konceptet moderniseret med større fokus på involvering og engagement blandt de studerende. 

“Der er ingen tvivl om, at Viborg er en by, der kombinerer stærke uddannelsesmuligheder med unikke rammer for et godt studieliv. Vi har det hele: et bredt udbud af uddannelser, som trækker unge til fra hele verden. Og så insisterer vi på, at der er attraktive tilbud til studerende, når bøgerne er lukkede. Det sikrer vi ved at involvere studerende i udviklingen og afviklingen af de aktiviteter, vi tilbyder. Den tilgang skulle man gerne kunne mærke med filmen,” forklarer Rasmus Præst. 

Den nye kampagne er produceret i samarbejde med bureauet Feldskov & Juul samt produktionsselskabet Jalabert, der tidligere har været Oscarnomineret for kortfilmen Ridder Lykke. Filmen er instrueret af Kristian Møller Rask, kendt for blandt andet Nordland ‘99 på DR. 

Kilde: Ritzau

Flere kvindelige forfattere på vej: Ny litteraturkanon skal afspejle mangfoldighed

Læs også: Flere kvindelige forfattere på vej: Ny litteraturkanon skal afspejle mangfoldighed

Hurtig diagnose af hudkræft: Hvordan Dermloop-app’en reducerer ventetider

Læs også: Hurtig diagnose af hudkræft: Hvordan Dermloop-app’en reducerer ventetider