Biler og motor

Trumps nye bil-told: Et skridt, der kan skabe global kædereaktion

USA’s præsident annoncerer en markant ændring, der påvirker den globale bilindustri og forsyningskæder.

Trumps nye bil-told: Et skridt, der kan skabe global kædereaktion
(foto: Adobe)
Af Rikke Lund 28. marts 2025

Ny told på biler og bilkomponenter: Trumps skridt mod handelsændringer

Den amerikanske bilindustri står over for markante forandringer, da præsident Donald Trump netop har meddelt, at import af færdigsamlede biler nu vil blive pålagt en toldsats på 25 procent. Denne ændring, der træder i kraft den 2. april, gælder ikke kun for bilerne, men også for en række bilkomponenter som motorer og gearkasser. Den nye told er en del af Trumps længerevarende strategi for at reducere USA’s handelsunderskud, men det kan få betydelige konsekvenser for både bilproducenter og forbrugere på verdensplan.

Tag din klassiker med til træf hos Classiko – en dag i bilernes tegn

Læs også: Tag din klassiker med til træf hos Classiko – en dag i bilernes tegn

Toldens indvirkning på bilproducenterne

Ifølge Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, vil ændringen især ramme producenter som Volkswagen, der producerer en stor del af sine biler i Mexico, før de eksporteres til USA. Det betyder, at bilproducenter, der ikke har tilstrækkelig produktion i USA, vil blive hårdt ramt. Dette vil skabe problemer for de bilproducenter, der ikke har en stor produktion i USA, da tolden vil øge omkostningerne på de biler, de sender til USA. Den ændrede toldstruktur kan dog føre til, at nogle bilproducenter vælger at flytte produktionen til USA, som for eksempel Hyundai allerede har annonceret.

En potentiel global kædereaktion

Toldændringen kan ikke kun få konsekvenser for bilproducenterne, men også skabe en kædereaktion på verdensplan. Da mange bildele i dag produceres internationalt og derefter samles i USA, vil de højere toldsatser kunne få store økonomiske konsekvenser for den globale bilindustri.

Producenterne kan blive tvunget til at omprioritere deres globale produktionsstrategier og muligvis fokusere mere på andre markeder, som f.eks. EU, eller begynde at producere mere i USA. Samtidig kan de nye toldsatsers indflydelse på handelsrelationer mellem USA, Mexico og Canada også føre til forhandlinger og justeringer, som kan få langt større effekter på bilindustriens globale forsyningskæder.

Begrænset effekt i Danmark på kort sigt

Mens de globale konsekvenser af Trumps beslutning er store, forventes den direkte indvirkning i Danmark at være begrænset på kort sigt. Danmark har ikke en betydelig rolle i forsyningskæderne for amerikanskproducerede biler, og den amerikanske bilproduktion udgør kun en lille del af den danske bilindustri.

Det er primært europæiske og asiatiske lande, som har tættere forbindelser til den amerikanske bilproduktion, der vil mærke konsekvenserne. På den danske bilmarked forventes bilkøbere derfor ikke at blive ramt af mærkbare prisstigninger i første omgang.

Hvad betyder det for bilkøbere i USA?

En af de ændringer, som Trump har nævnt, er, at nogle af de indtægter, USA vil opnå gennem tolden, kan bruges til at finansiere et skattefradrag på billån, men kun for biler, der er produceret i USA. Dette kan påvirke efterspørgslen på amerikansk producerede biler, mens importen af biler fra andre lande kan blive dyrere for amerikanske forbrugere.

En global handelskrig i bilindustrien?

Trumps beslutning om at øge tolden på biler og bildele markerer et vigtigt skridt i hans protektionistiske handelspolitik. Spørgsmålet er, hvordan andre lande vil reagere på de nye toldsatser, og hvordan det vil påvirke globale bilproducenter og forbrugere. På længere sigt vil denne ændring måske være begyndelsen på en global handelskrig, der ryster bilindustriens globale forsyningskæder.

Bilproducenter verden over vil skulle navigere i et ændret handelslandskab, mens bilkøbere kan forvente både økonomiske og politiske konsekvenser af den nye toldpolitik.

E45 under vejarbejde: Markant fald i ulykker – men hvorfor?

Læs også: E45 under vejarbejde: Markant fald i ulykker – men hvorfor?

Ny elbil til undere 50.000: Kompakt, elektrisk og ekstremt billig

Læs også: Ny elbil til undere 50.000: Kompakt, elektrisk og ekstremt billig

Biler og motor

Se flere artikler