Biler og motor
Ny vægtgrænse for lastbiler giver transportbranchen millionbesparelser
Vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler hæves med to tons fra 2027, hvilket giver betydelige økonomiske og klimamæssige fordele. Transportbranchen kan se frem til årlige besparelser på omkring 500 millioner kroner, når de nye regler er fuldt implementeret.
Effektivisering af godstransporten
Fra 1. januar 2027 hæves vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler med to tons i Danmark. Dette er det seneste tiltag i en række lempelser af de nationale regler for vægt og dimensionering af lastbiler, som Transportministeriet har gennemført for at optimere kapaciteten i transportsektoren.
Formålet med ændringen er at udnytte infrastrukturen bedre og gøre godstransporten mere effektiv. Ved at øge lastbilernes kapacitet kan den enkelte chauffør levere flere varer per tur, hvilket giver både økonomiske og klimamæssige gevinster.
Millionbesparelser for transportbranchen
De nye tiltag, som også omfatter en øget maksimal tilladt højde for lastbiler til 4,2 meter, forventes at medføre besparelser for transportbranchen på omkring 500 millioner kroner årligt, når ændringerne er fuldt implementeret.
Tidligere har ministeriet gennemført andre lempelser, der eksempelvis har gjort det muligt for lastbiler at medbringe en ekstra række paller eller at transportere en gaffeltruck bagpå i stedet for indeni.
Finansiering af vejslid
Det øgede slid på vejene, som de tungere lastbiler vil medføre, finansieres gennem restmidler fra aftalen om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Derudover anvendes varige midler fra aftalekredsen bag aftalen om deludmøntning af grøn fond til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten.
De første 11 tiltag i denne indsats trådte i kraft 1. januar 2024, og nu følger man op med de to nye tiltag efter ønske fra branchen.
Kilde: Transportministeriet