Forbruger
Nu bliver det lettere for borgerne at håndtere deres samtykker
I dag bliver den nye fællesoffentlige it-løsning Digitalt Samtykke officielt lanceret. Formålet er klart: borgerne skal have bedre overblik og kontrol over, hvem de har givet tilladelse til at se deres personlige data – og myndighederne skal slippe for papirarbejdet.
Digitalt overblik og farvel til papirformularer
Med Digitalt Samtykke kan myndigheder nu anmode om samtykke på en sikker, digital og ensartet måde. Borgerne får samtidig mulighed for nemt at se og ændre i de tilladelser, de har givet.
“I dag er det utrolig kompliceret for borgere at se, hvem der må se deres data. Og det er endnu sværere at trække tilladelser til datadeling tilbage igen. Den problematik gør vi op med, når borgere nemt og overskueligt kan se og ændre i de tilladelser, de har givet,” siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Læs også:
Det offentlige gemmer på millioner af samtykker
Offentlige myndigheder beder ofte borgerne om tilladelse til at bruge og dele data – eksempelvis ved behandling af sager i kommunen eller ansøgning om ydelser. I dag håndteres mange af disse samtykker på papir eller i lokale systemer.
I Københavns Kommune bruges der alene på beskæftigelsesområdet over 20.000 samtykker om året. Her har det krævet både print, scanning og upload – en ressourcekrævende proces, der fremover bliver digital.
Styrket retssikkerhed for borgerne
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Jens-Kristian Lütken (V), ser store fordele i løsningen:
“Digitalisering er en hjørnesten for at udvikle den offentlige sektor. Med Digitalt Samtykke bliver det langt nemmere for borgerne at tage stilling til et samtykke. Vi styrker deres retssikkerhed, fordi det bliver mere overskueligt, hvad man giver samtykke til, og hvordan man kan trække det tilbage. For vores sagsbehandlere betyder det mere tid til det faglige og færre manuelle arbejdsgange. Det er præcis den slags løsninger, vi har brug for i den fælles offentlige digitaliseringsindsats.”
Borgerne får et ekstra kort på hånden
I Odense Kommune er pilotforsøget indledt på området for ergo- og fysioterapi til børn, men perspektiverne er store. På ældreområdet alene er der afgivet omkring 40.000 samtykker.
“Vi starter i det små med ergo- og fysioterapiområdet for børn og får erfaringer, som Odense og andre kommuner kan bygge videre på. Potentialet er stort. Der er nok ingen tvivl om, at forældre – såvel som borgere i al almindelighed – finder det svært at overskue, hvem man har givet tilladelse til at opbevare hvilke oplysninger om ens barn, sig selv eller en anden pårørende. Efterhånden som løsningen bliver rullet ud, bidrager det forhåbentlig til, at vi alle kan føle os mere kompetente i vores digitale samfund,” siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
En hjælp til de mest sårbare
Også Københavns Kommunes socialforvaltning vil tage løsningen i brug for at hjælpe samfundets mest udsatte borgere.
“Vi har med nogle af samfundets allermest sårbare mennesker at gøre. For mange kan vejen til de forskellige kontorer i kommunen være fuld af forhindringer. Nogle sårbare københavnere har ikke overskud til at opsøge kommunen, mens andre føler, at de bliver udsat for kontrol, hvis de møder op. Ved at give mulighed for at udfylde et samtykke i fred og ro derhjemme med Digitalt Samtykke, hjælper vi flere til at få den hjælp og støtte, de har brug for og krav på. Det kan også ske ved, at en sagsbehandler kommer og hjælper i hjemmet, på et bosted eller i en varmestue. Vi skal møde sårbare mennesker, hvor de er, så de får den bedste støtte og omsorg – og derfor er Digitalt Samtykke et nødvendigt skridt i den rigtige retning,” siger Karina Vestergård Madsen (EL).
Bag om Digitalt Samtykke
Løsningen udspringer af den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-2025 og er resultatet af et samarbejde mellem stat, regioner og kommuner. Digitalt Samtykke er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med leverandøren Schultz og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt pilotkommunerne Odense og København.
Løsningen er brugertestet med både medarbejdere og borgere og rummer også funktioner, som gør det muligt at hjælpe ikke-digitale borgere med deres samtykker.
Interesserede myndigheder kan allerede nu læse mere om løsningen på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Senere på året vil Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner arbejde videre med udbredelsen.
Løsningen rulles i første omgang ud i København og Odense Kommune.
Læs også: